Toimintaterapiaan tullaan useimmiten kaupungin tai kunnan maksusitoumuksen kautta. Lapselle on tehty toimintaterapiatutkimus, jonka jälkeen hänelle on suositeltu yksilöllistä toimintaterapiaa.
Terapiajakso alkaa vanhempien, lapsen ja terapeutin yhteisellä tapaamisella ja terapialle määritellään yhdessä puitteet: missä ja milloin terapia toteutetaan ja tavoitteita täsmennetään yhdessä. Selkeillä turvallisilla puitteilla luodaan terapialle hyvä pohja ja lapsella on turvallinen olo jäädä toimintaterapiaan yhdessä terapeutin kanssa.
Terapiassa käydään kerran tai kaksi viikossa tai terapeutti käy pitämässä terapian lapsen päiväkodissa tai koulussa. Toimintaterapiakäynti kestää 45-60 minuuttia. Tapaamisen aikana terapeutti käyttää monipuolisesti ja suunnitelmallisesti eri toimintoja ja leikkiä siten, että lapsen mielenkiinnon kohteet, kehitystarpeet ja terapialle asetetut tavoitteet tulevat huomioiduiksi. Lapsilla saa olla terapiassa hauskaa, onnistumisen kokemusten ja ilon kautta lapsen itsetunto ja minäpystyvyys vahvistuvat. Kun terapiassa harjoitellaan haastavia asioita lapsi joutuu kohtaamaan myös turhautumista sekä surua, ja sitä kautta vahvistuvat pettymyksen sietokyky ja luottamus pyytää ympäristöltä tarvittaessa apua.
Toimintaterapiajakso voi olla fokusoitu, jolloin jakso on lyhyt esim. 20 kertaa, silloin terapiassa keskitytään johonkin tiettyyn haasteeseen lapsen arjessa ja muutaman tavoitteen saavuttamiseen. Useimmiten jakso on pidempi, n 40 kertaa vuodessa ja terapia voi kestää kokonaisuudessaan muutaman vuoden, silloin työskennellään laajemmin lapsen kokonaiskehityksen tueksi ja jakson aikana tavoitteita saavutetaan enemmän ja niitä voi tulla lisää lapsen taitojen karttuessa. Jakson päättyessä terapeutti kirjoittaa lausunnon perheelle ja lähettävälle taholla, jossa arvioidaan terapiasta saatua hyötyä ja suositellaan tarpeen vaatiessa lisää toimntaterapiaa.
Vanhempien ja lähiympäristön ohjaus
Oleellisena ja tärkeänä osana lapsen terapiaa ovat vanhempien ja arkiympäristön ohjauskäynnit. Näillä käynneillä tarkastellaan yhdessä terapian etenemistä ja terapeutti voi antaa kotiin / kouluun ohjeita ja toimintavinkkejä lapsen kokonaiskehityksen tueksi. Näillä käynneillä vanhemmilla on mahdollisuus pohtia omaa vanhemmuuttaan suhteessa lapseen ja vahvistamaan omaa suhdettaan lapseen ja löytämään uusia toimivia keinoja vanhemmuuteen ja perheen arkeen. Ohjausta tehdään myös yhteistyössä lapsen päiväkodissa tai koulussa.